Douzelage

Dnia 27 września dwie uczennice Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie należące do Klubu Europejskiego Douzelage: Adriana Jesionek i Adrianna Kowalczyk pod opieką pani psycholog i nauczycielki języka angielskiego Joanny Gorskiej udały się na seminarium w Wilnie z okazji 5-ciolecia działalności Polsko-Litewskiego Funduszu Wymiany Młodzieży. Uczestnicy seminarium mieli przedstawić cele projektów, zdobyte doświadczenie oraz dotychczasowe osiągnięcia. Podczas seminarium odbyły się również przygotowania do głównego wydarzenia - Kongresu, który odbędzie się 6 listopada w Warszawie.

Podróż była bardzo długa i wyczerpująca. Zaczęła się o godz. 10 w Chojnie, po kilku przesiadkach i wieloogodzinnej jeździe nasz autobus dotarł około godz. 6 rano w piątek  do Wilna. Po zakwaterowaniu się w hotelu Domus Maria, usytuowanym na starym mieście, udałyśmy się zwiedzić okolicę. Pierwszym zabytkiem jaki było dane nam zobaczyć była Ostra Brama, która znajdowała się tuż obok naszego hotelu. Duże wrażenie zrobiły na nas pięknie zdobione cerkwie, a także wileński Ratusz. Przechadzając się pięknymi ulicami starówki miałyśmy okazję wstąpić do kilku sklepów z pamiątkami i zachwycać się lokalnymi wyrobami. Po długich poszukiwaniach dotarłyśmy do Katedry Św. Stanisława, która według legendy została wzniesiona na starym gaju pogan. Katedra zapiera dech w piersiach swoją okazałością i pięknym wykończeniem. W drodze powrotnej do hotelu mijałyśmy Pałac Prezydencki oraz Polską Ambasadę.

Po lunchu o godz 13.30 wszyscy uczestnicy udali się na zajęcia. Każdy z nas miał powiedzieć kilka słów o sobie oraz o swojej organizacji. Następnie wszyscy zapoznaliśmy się z planem na kolejne dni. Po krótkiej przerwie wróciliśmy do pracy. Wszyscy uczestnicy podzieleni na kilka grup mieli zastanowić się nad swoimi oczekiwaniami, rolami i zadaniami podczas seminarium. Następnie każda z organizacji miała przygotować prezentacje na temat swojego projektu w formie stroju, które jedna z osób miała założyć. Po kolacji o godz. 19 nastąpił „pokaz mody”, podczas którego mogliśmy podziwiać prezentacje projektów, a potem porozmawiać między sobą na ich temat. Około godz. 21 wszyscy mieli czas wolny i udali się na krótki spacer po starówce.

Następnego dnia po śniadaniu o godz. 9 podczas zajęć w grupach opracowaliśmy nasze wnioski na temat dobrej współpracy Polsko- Litewskiej, efektów i skutków projektów, partnerstwa oraz osobistego rozwoju młodych ludzi oraz liderów grup. Po lunchu o godz. 13.30 rozmwialiśmy o Kongresie w Warszawie, a przede wszystkim o tym, co chcielibyśmy tam przedstawić. Przygotowaliśmy kilka pomysłów i resztę dnia spędziliśmy na szczegółowym ich dopracowywaniu. Po kolacji o godz. 19 nie było już zaplanowanych zajęć. Cała grupa uczestników udała się do pobliskiej restauracji, w której mieliśmy okazję spróbować lokalnych specjałów takich jak cepeliny. Po kilku godzinach spędzonych w miłym towarzystwie musieliśmy się udać na przystanek autobusowy, gdzie wsiedliśmy do autobusu, którym mieliśmy powrócić do Warszawy. Nasza podróż powrotna odbyła się bez wielkich problemów. Dotarłyśmy do Chojny o godzinie 15 i zmęczone, lecz pełne nowych wrażeń oraz przeżyć, wróciłyśmy do swoich domów.